Wenen: midweek

22 oktober 2018 - Wenen, Oostenrijk

Vorige week had ik spontaan herfstvakantie. Spontaan? ja! Normaal heb ik geen herfstvakantie vanuit de universiteit en is het wachten op de kerstvakantie (en weekendjes weg natuurlijk).

Wenen was ik nog niet geweest en hiermee kon ik de paar dagen in Wenen ook combineren met Bratislava (Slowakije), om zo weer een landje af te kunnen strepen. Ja zo wordt het wel een verslaving dat landen bezoeken.

Maandag vloog ik met mijn vriend vanaf Eindhoven naar Wien-Flughaven. We hadden een vroege vlucht zodat we de maandag nog goed konden besteden in Wenen. Persoonlijk vind ik dat fijner dan in de avond landen, maar soms is dat juist goedkoper.

Normaal pluis ik mijn reisboekje helemaal uit; wat is er allemaal te zien en wat is de gemakkelijkste manier om te reizen van het vliegveld naar mijn slaapverblijf. Nu had ik dit niet gedaan en was dat een verassing. Had ik dat nu maar wel gedaan. Persoonlijk vond ik het vliegveld niet heel duidelijk. We zijn toch wel even bezig geweest met het uitzoeken van het vervoer naar de stad en welke het dichtst bij onze kamer uit zou komen. Nu bleek dat je de bus, de trein en de city aiport train kon pakken.

Bus: hiervan waren drie mogelijke lijnen (rood, zwart en geel). Elk met een andere bestemming in de stad. Even uitzoeken welke het handigste is. Dit is niet de goedkoopste manier om te reizen. De bussen hebben weer een aparte automaat dan de trein.

Trein: Dit is de goedkoopste manier om te reizen, je moet er wel iets verder voor wandelen ( de bussen staan buiten als je het vliegveld uitloopt dit is niet bij de trein). Wij waren voor een ticket naar het centraal station (Hauptbanhhof) €4,20 kwijt. De ticket verkoop op het station is bij de OBB automaat. Wij kwamen hier pas op de terugweg achter.

City airport train: Dit is de snelste manier om te reizen naar het centrum. € 11 online of € 12 aan de balie op het vliegveld. Deze balie is vrij duidelijk te vinden hij is namelijk helemaal groen.